“Het voelt alsof er iets uit de knoop is in mijn hoofd, terwijl ik niet eens wist dat het in de knoop zat.” (Paula, 13 jaar)

Bovenstaand citaat is de letterlijke uitspraak van een meisje die ik in de praktijk heb begeleid. En deze uitspraak is denk ik heel treffend. Veel kinderen lopen in meer of mindere mate vast op school door drukte en onrust in hun hoofd. Kinesiologie kan echter heel goed helpen bij het verminderen van leerproblemen die hierdoor ontstaan, zoals bijvoorbeeld concentratieproblemen, omkeringen van letters, moeite met rekenen en lezen of moeite met het overzien van taken en plannen. Het hele verhaal van Paula lees je overigens hier

Wat kun je verwachten?

In de kinesiologie draait het vooral om het in beweging brengen van energie. Maar bij het verhelpen van leerproblemen gaan kinderen ook echt fysiek aan de slag. Door middel van verschillende ontspanningsoefeningen wordt stress vermindert. Door oefeningen waarbij de middenlijn van het lichaam overgestoken wordt, proberen we de samenwerking tussen beide hersenhelften te verbeteren. Ook wordt het brein zich daardoor meer bewust van waar het lichaam is in de ruimte, waardoor er een betere body-mind connectie is. Daarnaast kun je door verschillende oefeningen de reflexintegratie verbeteren. 

Klik op onderstaande linkjes om meer te lezen over deze 3 pijlers waarop de hulp bij leerproblemen gebaseerd is. 

  1. Verminderen van Stress
  2. Verbeteren samenwerking hersenhelften
  3. Integratie baby reflexen 

Wat maakt de bewegingen anders dan “gewoon” bewegen of “bewegend leren”?

De oefeningen die worden gebruikt lijken veel op gewone yoga oefeningen. Wat maakt kinesiologie dan anders? 

  • De oefeningen combineren vaak zowel ontspanning, breincommunicatie en reflexintegratie. Ook wordt daar veel bewuster bij stil gestaan.
  • Je kunt door middel van spiertesten heel gericht uittesten wat het onderliggende probleem is en waar de eerste focus zou moeten liggen. 
  • Bij “Bewegend leren” ligt de focus vaak op bewegen tussen het maken van opdrachten door. Dat is natuurlijk ook heel goed. Maar de focus ligt dan vooral op het feit dat de kinderen bewegen. Bij kinesiologie ligt de focus op bewegen om daadwerkelijk het proces van leren te beïnvloeden. 

Ik ben zelf heel enthousiast over deze kant van kinesiologie, mede omdat het heel toegankelijk en minder therapeutisch is. In de basis kunnen de sessies overal plaatsvinden en is er bijvoorbeeld ook geen behandeltafel nodig. De oefeningen zijn ook makkelijk en speels. Het geeft kinderen minder het gevoel dat ze aan het leren zijn of in therapie zijn. En daarnaast geef je kinderen iets mee waar ze de rest van hun leven iets aan hebben. 

Interesse?

Omdat ik nog in mijn opleiding zit bied ik op dit moment een traject van 3 sessies aan kinderen die deze methode eens willen proberen. De kosten voor dit traject zijn €90,-. De sessies duren minimaal een half uur en maximaal een uur, afhankelijk van wat er uit de spiertest komt. Mocht je na de eerste sessie toch niet verder willen, betaal je alleen het kennismakingstarief van €39,95. 

Mocht je dit lezen als leerkracht of schoolleider en dit eens op school willen uitproberen, neem dan ook contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken. Door het minder therapeutische karakter van de sessies zijn deze ook goed mogelijk op school te laten plaatsvinden.